وحید دجلانی چهارشنبه 17 خرداد 1396 09:25 ق.ظ نظرات ()
نگذارید رسانه‌های وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام جولانگاه فتنه‌گران شود

تحریف امام (ره) در سایت مؤسسه نشر آثار امام

تحریف و تخطئه از حربه‌های مرسوم برای تعدی به منظومه‌های فكری مشاهیر و رهبرانی است كه توانسته‌اند در دوره‌ای از تاریخ جامعه خود را به رشد و بالندگی رسانده و در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند، به خصوص رهبرانی كه نقش تعیین كننده‌ای در هدایت
نویسنده: محمد اسماعیلی

تحریف و تخطئه از حربه‌های مرسوم برای تعدی به منظومه‌های فكری مشاهیر و رهبرانی است كه توانسته‌اند در دوره‌ای از تاریخ جامعه خود را به رشد و بالندگی رسانده و در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند، به خصوص رهبرانی كه نقش تعیین كننده‌ای در هدایت
فكری- مذهبی یك جامعه داشته‌اند و نوع مدیریت آنها استقلال و آزادی را به ارمغان آورده است.
تكیه و تمركز روی اندیشه‌های برخی از رهبران و مشاهیر می‌تواند منافع حزب یا جریانی خاص را به خطر بیندازد، بنابراین لازم است تا عناصر چنین احزابی در مسیر تحریف و تخطئه اندیشه‌های آن رهبر قدم برداشته و «رهبر تحریف‌شده» را به جای شخصیت مورد اصلی مورد احترام به افكار عمومی تحمیل كنند.
تكیه و تمركز اینگونه باعث می‌شود پس از گذشت ایامی تمییز و تفكیك نظریه‌های اصلی از انحرافی رهبر متبوع برای افكار عمومی بسیار دشوار و حتی غیرممكن باشد و این همان حربه‌ای است كه جریان تجدیدنظرطلب درمواجهه با حضرت امام (ره) به‌كارگرفته و در مقاطع مختلف و با عناصر متفاوت تلاش كرده تا این روش را پیاده‌سازی كند.
این در حالی است كه مؤثرترین راهكارها جهت پیشگیری از چنین آسیبی تأسیس كمیته یا مركزی تحت عنوان «حفظ و نشر آثار و همچنین جلوگیری از تحریف و تغییر آن» است كه می‌تواند تلاش جریانات، شاگردان و نزدیكان در این جهت را به حداقل ممكن رسانده و اندیشه‌های آن را به طور صحیح به نسل‌های بعد انتقال دهد.
حضرت امام (ره) با توجه به آنكه پس از رحلت، برخی جریانات و افراد نزدیك به ایشان می‌توانند امام بدلی را به جامعه تحمیل و به‌واسطه آن مسیر انقلاب را به انحراف برده و گفتمان انقلاب را دچار استحاله كنند درشهریور سال 67 در پاسخ به مرحوم حاج‌سید‌احمد، در نامه‌ای مجوز لازم برای تنظیم و تدوین تمامی مسائل مربوط به خود را صادر كرد: «شما را براى تنظیم و تدوین كلیه مسائل مربوط به خود كه بسا در رسانه‏ هاى گروهى اختلافات و اشتباهاتى رخ داده‏ است، انتخاب مى‌‏نمایم و از خداوند متعال كه حاضر و ناظر است توفیقات شما را خواستارم...»
بعد از درگذشت حاج‌احمد‌آقای خمینی و بنابر وصیت ایشان، تولیت این مؤسسه و حرم مطهر به فرزند ارشدش سیدحسن خمینی واگذار شد.
بازخوانی عملكرد این مؤسسه در طول 28سال اخیر آن هم در حالی كه رقم قابل توجهی از بودجه سالانه به این مركز اختصاص یافته است، شبهات فراوانی را در مقابل افكارعمومی قرار داده است از جمله اینكه چرا در حالی كه هدف اولیه تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) جلوگیری از تحریف آثار و شخصیت بنیانگذار انقلاب اسلامی است، گاه شاهد هستیم سایت رسمی این مؤسسه به انتشار مطالب یا گفته‌های افرادی متمركز می‌شود كه هدف اولیه‌شان تخریب شخصیت امام (ره) است؟
 
 سایت جماران تریبون فعالان فتنه!
از جمله آخرین مطالبی كه سایت جماران وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) به مناسبت رحلت حضرت امام (ره) و حادثه تلخ 15خرداد42 بر خروجی خود قرار داده است، تریبون دادن به یكی از اعضای حزب منحله مشاركت و از فعالان اصلی فتنه 88 است؛ فردی كه در كنار سایر همفكران خود غائله هشت ماهه علیه حاكمیت اسلامی را فراهم و زمینه تخریب اندیشه‌های حضرت امام (ره) را فراهم كرد.
داوود سلیمانی عضو حزب مشاركت در كانال وابسته به سایت جماران نوشت: «در برخورد با برخی از نیروهای سیاسی یا رفتارهای انقلابیون اول انقلاب می‌شد به دور از فضا و جو انقلابی تصمیمات بهتری گرفت و شاید اعتراف مرحوم امام در اینكه در جریان دولت بازرگان اشتباه كردم، یكی از این موارد باشد. شاید بازرگان در آن شرایط خوب درك نشد یا برخی تصمیم‌ها در جریانات سال 67 كه مستمسك مجریان قضایی، دستنوشته ‌ایشان بود، از جمله خطاهایی بود كه به هر حال تاكنون پاسخ درخوری نیافته است.»
این ادعاهای كذب در حالی است كه در صحیفه امام(ره) موجود است كه ایشان قسم جلاله یاد می‌كند كه با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بوده و به ریاست‌جمهوری بنی‌صدر رأی نداده است یا نهضت آزادی را اینگونه توصیف می‌كند: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند كرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن كریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممكن است بشوند، از ضرر گروهك‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است» یا این عضو حزب منحله در باب اعدام سركرده‌های منافقین كه جان چندین هزار ایرانی را با عملیات تروریستی و خرابكارانه گرفته‌اند، خلاف واقعیت‌های دهه 60 را مطرح می‌كند، آن هم در حالی كه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در حرم حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «مراقب باشیم تا در دهه 60، جای شهید و جلاد عوض نشود، زیرا ملت ایران در دهه 60 مظلوم واقع شد و به دلیل اینكه تروریست‌ها و منافقین و پشتیبانان آنها به امام و ملت ایران ظلم و خباثت كردند... بعد از امام، عده‌ای امیدوار شدند كه شاید بتوانند راه امام را تغییر دهند اما به لطف خدا نتوانستند.»
ایشان در همین بخش از سخنانشان به صورت تلویحی به تلاش عده‌ای برای تحریف مبانی و اصول امام (ره)  اشاره می‌كنند و می‌فرمایند: «بعد از رحلت امام بزرگوار عده‌ای در خارج و عوامل‌شان در داخل امیدوار شدند كه راه امام را به عقب برگردانند و منتظر پیر شدن و از كار افتادن انقلاب بودند، آنها می‌خواستند بساط قبل از انقلاب را دوباره پهن كنند اما نتوانستند زیرا مبانی و اصول امام خمینی برای ملت ایران همچنان پرجاذبه، پرطراوت و شوق‌آفرین است.»
 
 سابقه تحریف امام (ره) از مركز جماران
البته این نخستین باری نیست كه وابستگان یا رسانه‌های وابسته به جریان تجدیدنظرطلب تلاش می‌كنند در جهت ارائه امام بدلی به جامعه قدم بردارند، به گونه‌ای كه در مقاطع زمانی مختلف از جمله درسال‌های 76 تا 84یا در سال88 تا 92 تلاش كردند تا آرا و افكاری خاص را به‌نام تفكرات حضرت امام به جامعه تحمیل كنند كه اوج آن را باید خاطره‌سازی‌های مخدوش از جلسات دو نفره با امام در زمینه مقطعی بودن دشمنی با امریكا عنوان كرد.  در دوران روی كارآمدن دولت مدعی اصلاح‌طلبی نیز مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام با سكوت خود در قبال توهین‌ها و تحریف‌های عناصر وابسته به جریان تجدیدنظرطلب گام‌های مؤثری در جهت تحریف شخصیت امام (ره) برداشت، به عنوان نمونه نه تنها در مقابل ایده اكبر گنجی مبنی بر «افكار امام خمینی را باید به موزه تاریخ سپرد» سكوت كرد بلكه در تهیه ویژه‌نامه سی‌امین سالگرد از سوی این مؤسسه كه در همان ایام چاپ شد با بهره‌گیری از نیروهای افراطی روزنامه‌های زنجیره‌ای وابسته به جریان تجدیدنظرطب امامی بدلی را تفسیر كردند یا در مقابل هجویات عباس عبدی در پیشگفتار تحقیقی با عنوان «تحلیل محتوای مطالب امام خمینی»سكوت كرد. عبدی در گزاره‌ای معنادار می‌نویسد: «از این پس (به جز موارد نقل قول) از لفظ آیت‌الله خمینی كه تعبیری فارغ از جهت‌گیری و متناسب برای استعمال در یك متن پژوهشی استفاده شده است.»
 
 مؤسسه دقیقاً مشغول چه كاری است؟
به راستی در شرایطی كه جریان تجدیدنظرطلب تلاش می‌كند با قلب واقعیت‌های تاریخی قبل و صدر انقلاب «امام رفاه طلب»، «امام اهل مذاكره با امریكا»و«امام موافق ورود زن به ورزشگاه‌ها» را به جامعه تحمیل كند، چرا نباید مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نقش پررنگ‌تری را در این هنگامه ایفا و ضمن ارائه افكار و اندیشه‌های ناب بنیانگذار انقلاب اسلامی در قالب‌های مختلف هنری، فرهنگی و مذهبی از تخطئه شخصیت ایشان در مقابل طیف غرب‌گرا جلوگیری كند نه آنكه با تریبون دادن به عناصری نظیر داوود سلیمانی یا سایر همفكران بستر تحریف امام را بیش از گذشته فراهم كند.